Herken jij je hierin….
Verstrikt raken in de waan van de dag doordat je een leuke advertentie opmaakt voor de afdeling HR, een fraaie folder ontwikkelt voor een van je sales managers of een snelle post op LinkedIn? Te druk hebben om het communicatiebeleid en de stategie op papier te zetten.
Communicatiemedewerkers moeten zich niet alleen laten leiden door de waan van de dag!
We hebben het te vaak te druk met ad hoc communicatie middelen te creëren, waardoor de focus op ons communicatiebeleid wegebt. Communicatie wordt dan ad hoc reageren in plaats van proactief anticiperen.
Een sterke reputatie realiseer je door stelselmatig en op aansprekelijke wijze met je doelgroep te communiceren.
4 TIPS…
- Stoppen met het communicatieplan? -> Het schrijven van een uitgebreid meerjarenplan is niet meer realistisch. De interne en externe context van je organisatie verandert snel. Maak daarom geen totaal communicatieplan meer maar een communicatieaanpak voor een specifieke vraag!
- Trial & Error -> Ga niet eerst analyseren, een plan maken, aan de slag gaan en pas achteraf bekijken of het heeft gewerkt. Het is meer van denken – doen – bijstellen & en weer doen!
- Zoek naar de vraag achter de vraag -> Start niet meteen met het maken van je communicatieaanpak maar onderzoek eerst wat het werkelijke probleem is. Zoek de vraag achter de vraag!
Bijvoorbeeld: ‘Als er minder vraag is naar jouw product kan dat te maken hebben met communicatie. Het kan ook liggen aan de prijs-kwaliteitverhouding of aan de concurrentie.’ - Organisatievraag & communicatievraag -> Een communicatieaanpak moet altijd gekoppeld worden aan een organisatievraag. Bekijk wat communicatie kan bijdragen aan de oplossing van de organisatievraag! Voorbeeld: ‘Hoe kunnen we ons merk sterker maken?’ -> Communicatievraag is dan: ‘Hoe kunnen we door storytelling en een contentstrategie het merk meer laden’?
Ik help organisaties hoe ze succesvolle marketingcampagnes kunnen implementeren om hun commerciële doelen te behalen. Interesse in de communicatie aanpak voor jouw bedrijf? Call me!