Laatst werd ik gebeld door een goede vriend met de vraag of ik iemand in mijn omgeving kende die goede technische content kon schrijven; iemand die een interview afneemt en dit vertaald naar een blogpost.
Ik kon diverse mensen in mijn netwerk aanbevelen en we kwamen verder aan de praat over wat hij ermee wilde bereiken. Als commercieel manager is hij verantwoordelijk voor het genereren van meer omzet en het binden van nieuwe klanten.
Een manier om op de radar te komen je potentiële doelgroep is het publiceren van goede content.
‘En wat ga je met je blogpost doen?’ Vroeg ik.
Hij: ‘Posten op LinkedIn voor meer zichtbaarheid en te laten zien wat onze expertise is.’
Ik: ‘Zit jouw doelgroep ook op LinkedIn?’
Hij: ‘Dat is een goede vraag. Maar ik ben nu op zoek naar conversie, daar kan een blogpost mij toch bij helpen?!’
Een blogpost is zeker een middel om je doel te bereiken.
Maar je bent met hagel aan het schieten, in plaats van je doelgroep gericht te raken.
Succesvolle marketingcampagnes komen voort uit een gekozen strategie
Ik zie het veel te vaak gebeuren; adhoc investeren in marketingcampagnes zonder doelen te stellen en na te denken over de strategie. En achteraf te moeten concluderen dat de blogposts niet hebben bijgedragen aan de commerciële doelen -> namelijk meer omzet genereren.
- Weten wie je doelgroep is;
- Waar je doelgroep zich bevindt;
- Je commerciële doelstellingen vertaald naar marketingdoelen;
- Het uitschrijven van een gedegen strategie;
- Met focus op de customer journey van je specifieke doelgroep;
- Vertaalt naar een specifieke communicatiemix & planning;
- Zorgen ervoor dat die ene actie – het investeren in blogposts – kunnen bijdragen aan je ultieme doel -> meer omzet genereren.
Ik help MKB-bedrijven tot 100 medewerkers hoe ze succesvolle marketingcampagnes kunnen implementeren om hun commerciële doelen te behalen.